KROMĚŘÍŽSKO: Brusel dal prioritu východomoravské trase R49, spojí západ s východem

28.03.2012 16:06

Brusel dal prioritu východomoravské trase R49, spojí západ s východem

Plánovaná silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál k hranici se Slovenskem se stala evropskou prioritou. Brusel zajistí tři čtvrtiny nákladů, tedy asi 27 miliard. Stát přitom s její stavbu v posledních letech příliš nepočítal, proto zatím nemá ani stavební povolení.

(Ilustrační snímek)

Stavba důležité trasy R49 začne mezi Hulínem a Fryštákem nejspíš už v roce 2014 (Ilustrační snímek). | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Podle úplně původních plánů se důležitá silnice R49 měla letos už dokončovat někde poblíž Fryštáku a Zlínský kraj mohl být blízko tolik potřebnému dálničnímu napojení z východu. Kvůli nedostatku peněz ale dostaly trhliny, které se každý rok zvětšovaly. Došlo to tak daleko, že stát se stavbou R49 v nejbližších letech vůbec nepočítal.

Teď je náhle všechno jinak. Už za dva roky by se cesta mohla začít stavět a za další tři dokončit v úseku Hulín - Fryšták. Evropská komise totiž po nátlaku Česka souhlasila, že silnice je velmi důležitá. A zařadila ji mezi prioritní stavby v takzvané evropské dopravní síti TEN-T.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

"Je to obrovské plus nejen pro Zlínský kraj, ale i pro celou republiku, protože se cesta R49 propojí se slovenskou rychlostní silnicí R6," pochvaloval si náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd.

Brusel podpořil cestu R49 právě proto, že se díky ní propojí dálniční síť Česka se Slovenskem. A ve větším měřítku vlastně i východ se západem. Takže jako by se poprvé Zlínskému kraji vyplatilo, že leží na konci republiky.

Plánované dálnici by to mělo hodně pomoct. "Už neuslyšíme žádné argumenty, že to je dálnice, která povede někam do kopřiv," podotkl s nadsázkou Karel Chudárek, šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.

"Teď když je to oficiálně vedená propojka mezi dvěma státy, máme úplně jinou pozici při získávání peněz," upozornil na hlavní výhodu.

Stavba prvního úseku začne nejspíš v roce 2014

Podle ministerstva dopravy by mohlo prvních 17 kilometrů do Fryštáku začít vznikat v roce 2014. O tři roky později by byly hotové. Stály by asi šest miliard bez DPH. "Evropská unie by se podílela na nákladech ze 75 procent," upřesnil Roman Kluzák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

R49 má příznivce i kritiky

Trasa a smysl R49 region dlouhodobě rozděluje na dva tábory. Příznivci doufají, že kraj ekonomicky oživí, odpůrcům vadí obrovský zásah do krajiny.

"Ekonomická efektivnost a dopravní význam tahu R49 jsou nízké, zvláště když má být dokončena čtyřproudová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic," tvrdí Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

Podnikatelé jsou si ale jistí, že silnice smysl má. "Nová cesta z Hulína bude obrovské plus pro zdejší podnikatele, protože hodně obchodují se slovenskými kolegy," řekl místopředseda Krajské hospodářské komory ve Zlíně Miroslav Lukšík.

Silnice může také ulevit Zlínu od tranzitní dopravy. Dnes totiž dálnice končí nedaleko Zlína v Otrokovicích, takže město je napojeno jen ze západu. Po dokončení cesty by auta směřující na východ nemusela jezdit přes Zlín.

Podle Chudárka jde o reálný termín, ačkoliv silničáři ještě nemají ani potřebná stavební povolení. To prý není závažný problém.

Stavební řízení na první úsek dlouhý necelých šest kilometrů napadli ekologové kvůli tomu, že si stát nezajistil výjimku k zásahu do lokality chráněných živočichů. "Žije tam asi 25 druhů zvláště chráněných ptáků i plazů," tvrdí Miroslav Mach z Unie pro řeku Moravu.

Stavební povolení na zbývající část do Fryštáku už vydáno bylo. Městský soud v Praze ho ale po žalobě ekologických organizací před pár dny zrušil.

Mimo jiné proto, že v Třeběticích, kolem kterých rychlostní cesta povede, by v noci hluk z aut překračoval povolené hygienické normy.

"To riziko tady opravdu je. Na dvou místech," potvrdila místostarostka obce Martina Polášková.

"Na těchto věcech neustále pracujeme, stává se, že některá povolení získáváme déle. Rozhodně to ale nejsou problémy, které by stavbu ohrozily," ujistil Chudárek za silničáře s tím, že jde o administrativní záležitosti.

"Například zmíněnou výjimku dopracováváme a během měsíce ji budeme dávat k opětovnému schválení. A budeme pokračovat tak dlouho, dokud neuspějeme," dodal.

Silničáři také už pracují na získání povolení pro stavbu dalších úseků, jako je dálniční přivaděč do Zlína nebo úsek mezi Fryštákem a Lípou.

Celkové náklady na silnici až ke slovenské hranici jsou přibližně 36 miliard korun bez DPH. U Vizovic, Bratřejova, Pozděchova a Střelné měly být i tunely. Stavbu ale prodražovaly, a tak z nich sešlo. Plánovaná dálnice teď má vést v hlubokých terénních zářezech.

Zdroj: www.idnes.cz
 

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode